Valter Sääsk versus Gennadi Belov

Gennadi, panen siia kirja mõningad mõtted, mis mul tekkisid Sinu kirjutist lugedes. Loomulikult on meil igaühel õigus mõelda asjadest nii, nagu nad meile tunduvad. Ainult tuginema peaks igal juhul reaalsetele faktidele, mitte üritama välja noppida seda, mis meile meeldivat nägemust näiksid kinnitavat. Panen punktide kaupa kirja sellises järjekorras, nagu lugu lugesin:

  1. Väidad, et venelased on nõustunud jääma ääremaale. Aga nad on ju end ise sinna jätnud, ära õppimata eesti keelt, lülitumata eesti infovälja ega tea midagi (ja ei tahagi teada!) eesti kultuurist ja ajaloost. Nad toidavad end endiselt Venemaalt lähtuvatest lausvaledest müütidega.
  2. Neile ei saagi ju Eesti olla kodumaa, sest nad on end ise seadnud külalise staatusesse, püüdes siiski külas olles kehtestada oma reegleid. Sa räägid ju ise edaspidi kodumaa mõiste lahti!
  3. Miks Sa naeruvääristad neid, kes püüavad ära õppida eesti keelt ja lülitada end reaalselt Eesti ellu sisse? Siis  peaksid naeruväärsed olema ka Sinu poeg, minia ja pojapoeg, kui nad Rootsis elades õppisid ära rootsi keele!?
  4. Venelaste tööst ja lastest Eestis. Kes on arenemisvõimeline, oskab keelt ja suudab täita oma töökohustusi, seda ka edutatakse. Ma ei tea ühtegi juhust, kus venelasi oleks rahvuse pärast põlatud, kuigi ma suhtlen väga paljudega nende hulgast, tunduvalt rohkem kui eestlastega. Aga vanemad võiksid kasvõi oma laste kõrvalt pisut eesti keelt õppida, kui nad seda muidu teha ei taha. Sellest oleks kasu kõigepealt neile endile.
  5. Eestlane pole kunagi olnud ei ori ega orjameelne, vaatamata sajanditepikkusele orjastamisele sakslaste, rootslaste ja venelaste poolt. Eestlane on püüdnud alati ise endaga hakkama saada ega pole naljalt pöördunud naabrimehe poole leiba või soola laenama enne palgapäeva. Selles on ajalooliselt kogukondliku (vene) ja talupidajaliku (eesti) elukorralduse vahe. Mõlemal on omad plussid ja miinused. Oleks eestlane olnud orjameelne, nagu Sa väidad, poleks seda väikest rahvast ammu enam olemas.
  6. Venemaa pole Eestile mitte kunagi midagi kinkinud! Tartu rahu ja oma esimese iseseisvuse saavutasid eestlased peale Vene armee purukslöömist 1919. aasta detsembris, „Vabastamine“ 1944. aastal oli Eestimaa uus anastamine peale meie linnade barbaarset purukspommitamist ilma mingi sõjalise vajaduseta. 1991. aastal kasutas Eesti N Liidu kollapsit ja suutis oma riigi uuesti taastada.
  7. Tatari-mongoli iket ja vene vägede kuritegusid Euroopas pole küll mõtet vene rahva kangelastegude hulka kirjutada. Esiteks, mingit mongolite iket pole kunagi olnudki. Batu-khaan oli tegelikult Aleksander Nevski, kes tatarlaste kaela kirjutas iseenda tapmised ja röövimised Venemaal. Tema ajal kahanes Venemaa elanikkond, samuti nagu Peeter I ajalgi, tervelt kolmandiku võrra ainuüksi tapmiste läbi. Need on ammu ajalooliselt tõestatud faktid. (Vt. näiteks Aleksander Bushkov „Venemaa, millist pole olnud“). Venelased on nüüd selle mõrtsuka kuulutanud pühakuks ja venelaseks number üks!! Jälle üks kunstlikult loodud müüt ja venelaste suur uhkuse allikas. Häbenema peaks sellist ajalugu, aga mitte sellega uhkustama. Samuti on venelaste poolt Ida-Euroopa anastamine „vabastamise“ sildi all, samuti Ungari 1956 ja Tsehhoslovakkia 1968 rahvusvaheliselt tunnistatud kuritegudeks inimsuse vastu.
  8. Räägid oma eesti keele õppimisest. Miks siis vene lapsed ei võiks samamoodi stiihiliselt ära õppida eesti keele lasteaias või eesti lastega mängides nagu Sina ise?
  9. Väga kasin arusaamine eesti kultuurist, kui see piirdub ainult verivorsti ja õllega! Venelaste üks hädadest ongi selles, et nad ei tea ega tahagi teada eesti rahva tõelist kultuuri. Kui Sa tead mõnda rahvast maailmas, kellel oleks 1000 elaniku kohta rohkem maailma nimega kirjanikke, kunstnikke, heliloojaid, lauljaid, rääkimata Sinu poolt heldelt äramärkimist leidnud laulukooridest ja tantsijatest, siis võiksid mulle teada anda. Mina igal juhul tean ametliku statistika alusel, et Eesti on siin suveräänne liider, mida kaugeltki ei saa öelda Venemaa kohta. Üritaksime siiski asjadest rääkida nii, nagu nad on.
  10.  Alles Sa väitsid, et kultuur saab olla ainult rahvuslik, nüüd aga äkki sead eesti kultuuri rahvuslikkuse küsimärgi alla ainult sellepärast, et Saksamaal tantsitakse ja juuakse õlut samamoodi nagu Eestiski!?
  11.  Milline suur-venelaslik ülbus – väike eestlane ei täpsustagi suurele venelasele kultuuri pakkudes kas tegu on koorilaulu või vorstiga. Tõepoolest peaks vist ette ütlema, kui ta muidu aru ei saa.
  12.  Valikulisus kultuuritegelaste suhtes. Kahjuks enamikul meie põlvkonnast tuli elada nõukogude võimu „viljastavates“ tingimustes. See fakt iseenesest pole kedagi teinud omaks ega võõraks. Kui Neeme Järvile oleksid vene ajal siin „tiivad kasvanud“, miks ta siis meheikka jõudes läänemaailma läks? G. Otsa pole keegi Eestis „võõraks“ pidanud, vaatamata sellele, et ta laulis palju vene ja soome keeles. Ka G. Naanile ei heideta ette tema venemeelsust ega Stalini enda poolt antud diplomit. Tema raamatuid trükitakse endiselt ja lähiajal tuleb lavale tema järjekordne näitemäng. Arvi Siiga ei teinud suureks Eesti luuletajaks mitte Majakovski tõlkimine, vaid ikka tema oma looming. Keegi pole teda ega ka kedagi teist sellepärast võõraks pidanud, et ta oli abielus vene naisega. Aga ei Ansipit ega Vainot pole tõelised eestlased kunagi „omaks“ pidanud. See, et Ameerika ja E Liidu illuminaadid seavad meile oma vereliinidest peaministreid ja presidente, ei sõltu eestlaste tahtest. Kahjuks!
  13.  Adam Johann von Krusenstern. Maailm tunneb palju polüglotte ja maailmakodanikke, kellel kõigil on siiski oma sünnimaa ja ühelgi riigil poleks õigust neid omaks pidada ainult sellepärast, et nad seal töötasid ja mehetegusid tegid. See, et Krusenstern sai Venemaa admiraliks ja asutas Venemaa Sõjaväeakadeemia (millele täiesti ebaõiglaselt on nüüd antud Gretsko nimi), ei anna Venemaale veel õigust teda „omaks“ pidada ega Ivan Fjodorovitsiks nimetada. Krusenstern on sündinud, ka surnud ja maetud Eestimaal, seetõttu on Eestil õigus teda jagamatult „omaks“ pidada. Mingit segadust siin ei ole, kui ainult mõni riik ja rahvas ise shovinistlikke segadusi ei tekitaks.
  14.  Mart Laari suhtes olen Sinuga nõus. See tüüp on Eestimaale palju kurja teinud (kasvõi ainult põllumajanduse, tööstuse, kalanduse, laevanduse jpm hävitamine EL „nõunike“ soovitusel) ja Eestimaad väljaspool diskrediteerinud. Ja see, et meie ajakirjandus laulab hosiannat poliitikutest kaabakatele, on häbiks kogu eesti rahvale. Vaat seda teemat tõsiselt käsitleda ja analüüsida  - see teeks au igale eesti või vene inimesele, selle asemel, et püüda siit leida kahtlase väärtusega tõendeid iseenda väärastunud pildi „illustreerimiseks“. Au ja kiitus tollele grusiinlannale, kes ausalt ja julgelt tõe välja ütles. Muidugi on see, et eestlased vaikivad ja pealt vaatavad sigadusi, mida „valitsejad“ teevad, on solvav ja alandav. Ma olen jõudu mõõda püüdnud inimeste silmi avada, aga ei koosolekute korraldamine, valijate leppimisliitude moodustamine ega raamatute kirjutamine pole soovitud edu toonud. Sa ütled, et venelased on jäetud igal pool kõrvale. Kaks aastat tagasi aitasin ma luua valimisliitu „Kodanikuinitsiatiiv“, kuhu kutsusime eesti edumeelsete erakondade ja rühmituste kõrval kõigi venelaste parteide ja erakondade esindajad, et koos kandideerida Tallinna Linnavalitsusse. See oli tõeline lepitusliit ja sõbrakäe ulatamine Eestimaa venelastele. Aga mida tegid venelased? Nad reetsid meid, lõid oma „Klenski nimekirja“ ja tulemusena jäime mõlemad valimiskünnise taha. (Praktiliselt ainult eestlastega jäänud „Initsiatiiv“ kogus 3%, Klenski 2% valijate häältest). Kas Sa nimetad seda „venelaste kõrvalejätmiseks“? Selle asemel tõi Savisaar Linnavalitsusse venelastest puupäid, kes mitte millestki aru ei saanud ega osanud ka midagi „kommentaarida“ (V. Belõi).
  15.  Mis puutub sõjajärgse elu ülesehitamisse venelaste poolt, siis nad tõepoolest tulid siia fosforiiti ja põlevkivi  kaevandama ja isendile kortereid ehitama. Eesti kõrgem kultuur ja elatustase ning muidu saadud korterid oligi see magnet, mis kümneid tuhandeid venelasi siia tõi. Rääkida venelaste mingist soovist laastatud Eestimaad üles ehitada on vastutustundetu ja väär! Nii nagu eestlastel endil tuli „vabastajate“ poolt laastatud linnad endil taastada, nii läks kaevandatud fosforiit, põlevkivist toodetud elekter, põllumajandustoodang ja kõik muu väärtuslik Venemaale. Kas see ongi Venemaa abi jagamine vasakule ja paremale? Kodakondsuse andmisel on kõikides riikides omad seadused ja seda ei tehta hulgikaupa kusagil. Kõik, kes on Eestis suutnud täita minimaalsed ja naeruväärselt kerged kodakondsuse saamise nõuded, on kodakondsuse ka saanud. Selle fakti eitamine on sihiteadlik tõe väänamine ja eesti kultuuriga pole sel mingit pistmist.
  16.  Õppelaenu kustutamisel tööleasumisel riigiasutusse ei oma rahvus mitte mingit tähtsust. Ma tean väga palju vene nimedega noori spetsialiste riigiasutustes ja omavalitsustes. Selles võib igaüks ise veenduda, kui avab internetis riigiasutuste ja omavalitsuste personali saidi. Töölevõtmisel omab tähtsust professionaalsus ja muidugi riigikeele piisav valdamine. Nii et vaadakem peeglisse, seltsimehed!
  17.  Ei ole õige, et venelased, sh. noored pered ei oma kinnisvara Eestis. Ametlike andmete järgi oli vene rahvusest inimeste valduses möödunud aastal 38,7%  kogu Eestimaa kinnisvarast. Või arvad Sa, et statistika valetab? Tegelik arv võib olla veelgi suurem, sest paljud hämara päritoluga vene ärimehed pole tahtnud osta kinnistuid oma nimele. Kas see on ka hüvede ebaõige jaotamine?
  18.  Sinu väitel on ebaõige emapalkade arvestus. Seadus on kõigi jaoks sama. See, et Eestis saab 3% emasid maksimaalse emapalga määra, vist oli tõesti 27000 krooni, sõltub selle ema eelneva aasta keskmisest palgast, mitte ema rahvusest. Seadus ei luba kellelegi maksta vähem, kui tema palk seda näitab. Selle seaduse probleem ei ole mitte rahvuses, vaid selles, et suure- ja väikesepalgaliste jaoks kehtib sama protsent. See annab põhjendamatult väga suure eelise kõrgepalgalistele. See on rikkurite kaitsja Reformierakonna vägivald vaesemate inimeste vastu. Parem oleks sellest probleemist kirjutada, kui üritada siin jällegi kunstlikult tõmmata lõhet eestlaste ja venelaste vahele.
  19.  Väidad, et eestlastele ja venelastele makstakse erinevalt sama töö eest. Ka see on vale. Seadused ei luba sellist omavoli. Minu teada on olnud mõned kohtulahendid, kus selle küsimusega on kohtusse pöördutud ja diskrimineerimine heastatud. Kui ongi olnud mõni ebaõigluse juhtum, siis ei saa seda üldistada kogu riigi peale. Nii riiklikus kui ka erasektoris loevad oskused ja pühendumus oma töösse. Vastavalt sellele ka palk. Kuidas töö, nõnda tasu!
  20.  Ka pensionite arvestamisel eestlastele ja venelastele erinevate normide rakendamine ei pea paika. Pensioniseadus on kõigi jaoks ühine: aluseks on väljatöötatud aastad. Ja töötatud aastad Eestis või nende kinnitus Venemaa tööraamatu alusel, mis on ka igati loogiline. Kui kellelgi on Venemaal töötatud aastaid, aga puudub sellekohane sissekanne tööraamatus, tuleb vastavalt taotleda nende aastate eest pensioni Venemaalt. Tean palju venelasi, kes selliselt saavad kahelt poolt pensioni ja kellelgi ei ole pähe tulnud selle pärast Eesti riiki süüdistada.
  21.  Väidad, et eestlaste ja venelaste vahel valitsevad pinged ja vihavaen. Inimeste vahel pole mingit vaenu, vaenu õhutavad erinevaid kogukondi juhtivad poliitikud. Kurja juur pole mitte kusagil maailmas inimestes, vaid valitsejate võimumängudes. Kes laseb end sellest näilikkusest pimestada, langeb paratamatult võimuritega samale tasemele.
  22.  Rääkida tõsiselt venelaste ekspluateerimisest eestlaste poolt on pehmelt öeldes naeruväärne. Palun vabandust.
  23.  Karikatuur WC-poti venelasest on Eesti humoristide GORI poolt joonistatud pealesõja aastatel. Olen seda ise näinud. Selles oli tol ajal suur osa tõtt. Paljud siiasaabunud venelased polnud näinud mitte ainult veeklosette, vaid vene ohvitseride naised käisid isegi poest ostetud siidist öösärkides peol. Käisime poistega Kuressaares seda pilti pidude akende tagant piilumas. Ma ei usu, et see karikatuur oleks sel ajal mingilgi moel olnud venelaste üle irvitamine, veelgi vähem tundis mõni eestlane sellest enda üleolekut. Nii eesti kui ka vene lihtne inimene suudab vajadusel ka iseenda üle naerda ja naer on alati terviseks. Kui aga tõepoolest mõni ajakirjanikust jobu selle paigutas tänapäeva ajalehte, siis jääb üle sellele inimesele ainult kaasa tunda. Kanda automaatselt selline paskvill kogu eesti kultuurile pole palju targem tegu.
  24.  Väidad, et venelased ongi kogu elu ainult kõigile „andnud“. Kui Sa pead andmiseks seda, mida mina ainukesena suudan meenutada, et N Liit jagas enda poolt pukki pandud marionettidele raha ja muud eluks vajalikku, pidades tihti näiliselt üleval terveid riike, samal ajal seda raha ja vara riigi juhtfiguuride arvetele kantides, siis pole see küll mingi „andmine“, pigem rahva tagant varastamine. Kõigil muudel juhtudel on Venemaa ainult „teiste arvelt võtnud“.
  25.  Vene kultuurile eraldatavat ainult 0,5% ühiselt kogutud vahenditest (Sinu arvates 500 krooni 100 000 kroonist). Huvitav, kust on pärit selline statistika? Tean näiteks, et alles 2007. aastal sai ainuüksi Vene Kultuurikeskus Tallinna linnalt üle 10 miljoni krooni dotatsiooni. Nii riigieelarvest kui ka kohalike omavalitsuste poolt jagatakse klubidele, ringidele, MTÜ-dele ja seltsidele pidevalt raha vastavalt nende tegevusele, mitte rahvuste põhimõttel. Ka siin on väide läinud aia taha.
  26.  Väidad, et venelased „on jäänud siin ilma kodumaata, ilma keeleta, on sunnitud elama laialipillatult ega saa elada vene elu Eestimaal“. Huvitav, miks küll!? Kes on neilt siis kodumaa võtnud, kes on nad laiali pillutanud, kes ja kuidasmoodi on neilt keele võtnud? Ega ometi need pahad eestlased!? Külla ei tulda oma Piibliga. Arukas ja kultuurne külaline arvestab pererahva reegleid, ka siis, kui need peaksid erinema tema omadest, ega püüa oma harjumusi ning tavasid peale suruda. Kui ta hakkab enda tahet maksma panema, siis muutub ta kontvõõraks ja ta pole enam selles peres teretulnud. Rahvad rändavad ja segunevad pidevalt, seda tuleb tänapäeva maailmas kahjuks paratamatuseks pidada. Reeglina suudavad pidama jääda ja rahulikult võõra rahvaga kohaneda need, kes omandavad uue kodumaa keele ja kombed. Ilma selleta pole lootustki hakata end tundma selle rahva liikmena. Huvitav küll, mida Sa ütled ükskord oma pojapojale, kui ta on kaotanud oma kodumaa ja keele? Kas Sa soovitad tal ka Rootsis hakata endale nõudma autonoomiat? Seetõttu ei ole võimalik venelastel Eestimaal Sinu mõistes „oma elu elada“, oma elukorralduse, infovälja ja tavadega. Paratamatult tuleb normaalseks kooseksisteerimiseks üle ja omaks võtta siinseid tavasid, hakata aru saama keelest, siseneda kohalikku infovälja ja hakata respektiga suhtuma kohaliku rahva tavadesse. Praegune vene kogukonna poolt kultiveeritav suur-vene üleolek ja põlgus kohaliku rahva vastu ei saa luua mingeidki tingimusi kodurahuks. Muidugi ei pea ma õigeks Eesti valitsuse ja ametnike poolt läbiviidavat sunduslikku assimilatsiooni, millega püütakse asendada normaalset integratsiooni. Näib, et praeguses olukorras on igasugune riiklikult pealesunnitud tegevus kahjulik. Inimesed peavad lihtsalt tavaelu tasandil uuesti õppima üksteist austades elama, mitte sekkuma teineteise väärtushinnangutesse ja lasta ajal anda arutust.
  27. Ma ei saanud päriselt aru Joseph-Ernest Renani ütluse mõttest vene rahva endaks jäämise kohta. Kas see tähendab, et venelased püüavad jääda oma rassi ja aega sellega, et on kogu oma ajaloo jooksul kuulutanud kõigile ja kõikjal sõdasid ning oma naabreid pidevas hirmus hoidnud.
  28.  Soovitad luua vene autonoomia Eestis. See võiks isegi mõttekas olla, kui poleks paari probleemi. Kõigepealt looks see Eestis „meie oma Lõuna-Osseetia“ ja sellega reaalse ohu Venemaa agressiooniks. Sellise autonoomia administratsioon pöörduks varsti Venemaa poole palvega kaitsta oma kaasmaalasi lähivälismaal, nagu see alles hiljuti juhtus ühel teisel „lähivälismaal“. Teiseks, kus see „autonoomia“ asuks? Loomulikult Ida-Virumaal, Eesti ainukese loodusrikkuse – fosforiidi ja põlevkivi – peal. Selle loodusrikkuse on Venemaa 45 okupatsiooniaasta jooksul juba niigi suures osas välja vedanud, las Eestile jäävad vähemalt riismed. Nii et ei tule sellestki ettepanekust midagi välja.
  29.  Kuidas Sa võid olla nii kindel, et Eestis pole separatismi ohtu. Minu meelest siin ainult sellega tegeletaksegi. Ka venelaste endi hulgas käib pidev üksteisele „ärapanemine“, rääkimata igasugustest separaattehingutest valitsevate võimurite vahel. Jälle mööda.
  30.  Lõpetuseks. Kas Sa arvad, et sellise artikli avaldamine aitaks mingilgi kombel kaasa kodurahu loomisele Eestis? Ma kahtlen selles tõsiselt. Kujutan ette, kui see artikkel riputada Delfisse, millise pahameele tormi see kutsuks esile mitte ainult eestlaste hulgas, vaid ka reaalselt mõtlevate venelaste seas. Eestile on vaja tasakaalukat dialoogi. Et tekiks dialoog, on vaja mõlemapoolselt aktsepteeritavat tõde. Tõde ei saa sündida valede faktidega manipuleerimise abil. Sinu artikkel lausa kubiseb valedest faktidest, valedest ning tendentslikest järeldustest, pahatahtlikest süüdistustest ja seda rahvast alandavast retoorikast, kelle hulgas Sa elad. Mul on väga kahju, kuid ma ei saanud jätta oma arvamust välja ütlemata, eeskütt selle pärast, et ma soovin Sulle head ja ei tahaks ,et Sa mingi emotsiooni ajel kirjutatud looga kahjustaksid oma mainet. Sind tuntakse Eestis tasakaaluka kodaniku ning poliitikuna ja ma sooviksin, et see aura Sulle alles jääks.

Sinu sõber ja koolikaaslane Valter Sääsk